DSC_3700.jpg

Inge Bolckmans
ERGOTHERAPEUTE

Ik ben Inge Bolckmans ergotherapeut en drijvende kracht achter Praktijk Eigenwijs!

Je zou me kunnen omschrijven als een spontane, goedlachse en open madam met pit. 

Na mijn opleiding ergotherapie deed ik voornamelijk ervaring op binnen het Buitengewone Onderwijs. Eerst bij jongeren met Autisme, ADHD en gedragsmoeilijkheden. Later in een school voor jongeren met autisme en een normale begaafdheid of een motorische beperking. Daarbovenop werk ik als zelfstandig ergotherapeut bij een praktijk voor kinder- en jeugdpsychiatrie.

Ik volgde extra opleidingen zoals een postgraduaat autisme, een opleiding psychomotorische therapie en een opleiding sensorische integratie en Brain Blocks. Intussen heb ik tevens in mijn eigen praktijk bijna 10 jaar ervaring opgebouwd!

Ik ben als ergotherapeut erkend door de FOD gezondheid en het RIZIV.

Ik kijk er naar uit om jou als ouder en jouw kind te leren kennen en samen op pad te gaan naar meer Fun, meer play, meer verbinding en eigen kracht!

 
 

 
 

 Zit jij ook met de vraag “wat is ergotherapie?”

Een ergotherapeut is een paramedisch hulpverlener die er naar streeft om mensen zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren in hun dagelijks leven.

Een ergotherapeut begeleidt, coacht en behandelt mensen van alle leeftijden in het voorkomen, terugwinnen, verbeteren of in stand houden van hun functioneren in hun leer-, leef-, werk- en ontspanningssituaties. We zoeken mee naar je kansen die je dichter brengen naar een betere levenskwaliteit.

Als ergotherapeut kijken we naar de persoon in zijn geheel, met inbegrip van zijn omgeving en het systeem waarin de persoon zich bevindt. Hiermee bedoelen we dus bijvoorbeeld ook de relaties binnen het gezin, de verhouding leerkracht-kind, de school- of werkomgeving enz., dit kan echter ook gaan om de manier van omgaan of coping bij moeilijkheden en ingrijpende gebeurtenissen of de manier waarop een persoon betekenis geeft aan zijn denken en aan het leven. Kortom, alles wat van invloed is op de hulpvraag van de cliënt brengen we mee in kaart!

Vanuit dit totaalbeeld stellen we haalbare doelen en gaan samen op weg om deze doelen te bereiken. Dit kan via een bepaalde training zijn, het aanleren van compenserende strategieën of het gebruik van hulpmiddelen en voorzieningen zoals aangepast schrijfgrief, ordeningsmethodes, maar ook aangepast bestek, stoelen,….

 
 

 

Korte blik op gevolgde nascholingen:

  • Brain Blocks – één beeld één taal – brainblocks.com

  • Sensorische informatieverwerking en Autisme Spectrum Stoornissen- Anders Kijken naar Kinderen

  • Sensorische informatieverwerking: basiscursus – Anders Kijken naar Kinderen

  • Sensorische informatieverwerking: introductie – Anders Kijken naar Kinderen

  • Symposium DCD- SIG

  • Postgraduaat methodische (be)handelingsconcepten bij leer- en ontwikkelingsproblmeen – PXL Hasselt

  • Als aandacht een aanpak ( zelfstandig werken) niet lukken – executieve functies Thomas More

  • Symposium Blik op onbeperkt: studeren met een functiebeperking, studeren met autisme door Code Thomas More

  • Heppiemassage / Autisage: massagetechniek voor mensen met autisme door Integrama

  • Schoolrijpheid en werkhouding bij Thomas More

  • Schrijfmotoriek bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen bij SIG

  • Postgraduaat autisme en (rand-) normale begaafdheid, een bijzondere aanpak – KHLIM Hasselt

  • Psychomotorisch onderzoek en therapie bij kinderen door Explore (Wendy Peerlings)

  • Leren leren en autisme door Kobe Vanroy bij Autisme Centraal

  • Faalangst? Coachen naar zelfvertrouwen en zelfcontrole gegeven door SIG

  • Mijn kind is hooggevoelig, etiket of nieuwe start door HSP Vlaanderen.

  • Erkenning en nomenclatuur van de ergotherapeut door het Vlaams Ergotherapeutenverbond

  • Vormingscursus TypTien gegeven door C&Explore

  • In Service: werken met ASS: centrale thema: levensloopbegeleiding

  • Autisme Centraal: de sterktes van ASS

  • 100den Webinars en masterclasses

  • Nine Star KI

  • Kinder beter begrijpen – kindertekeningen lezen en begrijpen